UUT:n vuosikertomus vuodelta 2021

UUT:n vuosikertomus vuodelta 2021 on julkaistu ja voit lukea sen tämän linkin takaa.

Tässä on joitakin vuoden 2021 toiminnan kohokohtia:

• Vapaaehtoistyö on merkittävää UUT:n toiminnalle. Vuoden aikana 56  henkilöä teki vapaaehtoistyötä UUT:ssa. Vapaaehtoiset raportoivat yhteensä 1039 tuntia vapaaehtoistyötä vuoden aikana.

• UUT sai lahjoituksia toimintaan 17 768,66 euroa ja jäsenmaksuja 5 390 euroa. Lahjoitukset ovat jäsenmaksujen ja STEA:n rahoituksen ohella merkittävä tekijä, joka mahdollistaa UUT:n toiminnan.

• UUT järjesti vuoden 2021 aikana 116 eri vertaistapahtumaa. Osallistujia näissä tapahtumissa oli yhteensä 794. Vertaistukitoiminnan kävijämäärä määrä nousi hieman (3 %) edellisvuoteen verrattuna.

• Uutena toimintamuotona järjestimme eroseminaarin avio-/avoeron uskonyhteisön kontekstissa kokeneille. Myös uutena toimintana järjestimme suljetun pienryhmän hengellistä väkivaltaa kokeneille sateenkaari-ihmisille.

• UUT oli jälleen näkyvästi esillä mediassa. Noin kuukausittain julkaistiin näkyviä uutisia, joiden takana UUT oli.

• UUT julkaisi historiikin toiminnastaan viimeisen 30 vuoden aikana. Voit lukea historiikin täältä.

• Katja Niemen Harmageddon olohuoneessa -dokumenttielokuva julkaistiin. UUT teki yhteistyötä Katja Niemen kanssa elokuvan tekemiseen liittyen noin kahden vuoden ajan.

• Uutena yhteistyön muotona UUT osallistuu THL:n vuonna 2021 perustaman kunniaan liittyvän väkivallan vastaisen työn ohjausryhmän toimintaan.

• UUT:n edustaja on ollut yhteydessä poliisiin ja syyttäjään sen selvittämiseksi, syyllistyvätkö Jehovan todistajat rikokseen vaatiessaan entisten jäsentensä karttamista. Keräsimme kokemuksia karttamisesta ja 90 henkilöä kertoi kokemastaan. Kokemukset karttamisesta on toimitettu poliisille tutkintaa varten.

• UUT:n nettisivuilla kävi 37 142 käyttäjää vuoden 2021 aikana. Tämä on 9,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

• UUT teki ensimmäistä kertaa kyselyn toiminnastaan uskonyhteisöjen edustajille. Joitakin kyselyn tuloksia raportoidaan tässä vuosikertomuksessa.